Museum voor Schone Kunsten (4)

Jullie hebben geluk, want ik wilde dit eigenlijk morgen pas online zetten. Maar omdat dit bericht nog in concept stond, kon ik ook mijn volgend bericht over SMAK niet online zetten. Ik ben nogal ongeduldig en wat maakt het uit? Nu, morgen, volgende week ..

Het vierde deel van wat ik allemaal gezien heb in het Museum voor Schone Kunsten.
Last but not least.

Anders Zorn was een van de vele Scandinavische kunstenaars die zich in de late jaren 1880 in Parijs vestigde. Daar onderging hij de invloed van het impressionisme. Zorn debuteerde als aquarellist, wat later in zijn brede, virtuoze schildertechniek nog te merken is. Hij verwierf internationale bekendheid met portretten, huiselijke taferelen en naakten. Nieuw voor zijn tijd was zijn praktijk om naakten, niet alleen in het atelier maar ook in open lucht te schilderen. Hier zien we een moeder, beschermend gebogen over haar kind dat angstig en onzeker zijn eerste stapjes in de zee zet. Opmerkelijk is de sensualiteit waarmee de figuren zijn geschilderd. Met een krachtige maar toch vloeiende penseelstreek in een ritmische afwisseling tussen blauw en roze slaagde Zorn erin de golvende beweging van het water weer te geven.

Naast symbolistisch werk schilderde Léon Frédéric in de eerste plaats realistische taferelen over het leven van eenvoudige mensen: arbeiders, daklozen en boeren. Hij was begaan met hun ellende, maar werd ook getroffen door de diepe religiositeit van de bejaarden op het platteland. Het begrafenismaal sluit inhoudelijk aan bij een reeks van vier schilderijen. De leeftijden van de boer, waarin de kunstenaar de fysionomie van boeren bestudeerde. Opmerkelijk is hier het bleke gelaat van de oude vrouw aan het hoofdeinde van de lange tafel; die is nauwelijk uitgewerkt. Mogelijk suggereerde Frédéric hoe dicht zij zelf bij de dood stond. De man met gevouwen handen op de voorgrond links herinnert aan de schenkers in vijftiende-eeuwse altaarstukken. Het licht dat door de bomen schijnt en de gezichten van de boeren verlicht, verhoogt de spirituele sfeer.

Er hangen veel meer schilderijen in het museum voor Schone Kunsten, en ik heb ook nog veel meer foto’s dan deze zeven schilderijen die ik jullie heb laten zien.
Van al het andere dat ik gezien heb, maak ik een leuke collage die ook snel online komt.

Plaats een reactie