Cultuureducatie

Van februari tot juli 2012 diende http://www.sharondieleman.wordpress.com als mijn digitaal portfolio voor de minor cultuureducatie. Ik schreef vanuit mijn culturele ik, de culturele leerkracht, de ICC’er en de culturele onderzoeker.

Wat is het doel van dit digitaal portfolio en deze onderdelen?
Mijn culturele ik – Blogs over cultuureducatie in relatie tot eigen persoonlijke ontwikkelingen.
Doel: Je ontwikkelt een mentaliteit, een karakter, een visie, een inspirerende en bezielende houding, kennis en inzicht, openheid en onbevangenheid, nieuwsgierigheid en enthousiasme en vertaalt dit in een presentatie en blogs.

De culturele leerkracht – Blogs in tekst, beeld en geluid over cultuureducatie in relatie tot je ontwikkelingen als leerkracht en blogs over alle educatiegebieden naar aanleiding van de lessen en excursies.
Doel: Je vaardigheden en kennis verbreden en versterken m.b.t. cultuureducatie in de breedste zin van het woord.

De ICC’er
Doel: Je ervaart wat men moet weten, kunnen, uitwerken en realiseren m.b.t. organisatie, planning, financiën, teamoverleg om cultuureducatie in te bedden in het schoolprogramma en uiteindelijk uit te voeren. Je ervaart hoe er samenhang kan worden gerealiseerd tussen de cultuureducatie en andere aspecten van het onderwijs. Je krijgt zicht op je eigen competenties en kan andere duidelijk maken welke activiteiten op het terrein van cultuureducatie haalbaar zijn en voor welke scholing nodig is.

De culturele onderzoeker

Waar moet dit digitaal portfolio aan voldoen?
I Verzorging en vormgeving
1. lay-out (letter type, lettergrootte, marges)
2. netheid en verzorging
3. goed en stijlvol taalgebruik
4. juiste en voldoende toepassing van afbeeldingen, video, tabellen, enz
5. het geheel voldoet aan de eisen van het digitaal portfolio

II Inhoud
1. alle onderdelen van ‘mijn culturele ik’ zijn aanwezig en voldoende
2. alle onderdelen van ‘de culturele leerkracht’ zijn aanwezig en voldoende
3. alle onderdelen van ‘de ICC’er’ zijn aanwezig en voldoende
4. alle onderdelen van ‘de culturele onderzoeker’ zijn aanwezig en voldoende

III Functioneren
1. mate van zelfstandigheid
2. originaliteit en creativiteit tijdens de lessen
3. verzameling en ordening van informatie
4. samenwerking tijdens de lessen
5. tussentijdse gesprekken met de docent

Bron: Oriëntatie op minor cultuureducatie van Hogeschool Zeeland Academie Educatie en Pedagogiek, Marjolein Struys e.a. , februari 2012

cultuureducatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s