#IWpabo

Oke. Ik wilde het proberen. Ik wilde een blog schrijven in het Engels. Maar mijn Engels is niet zo best, dus ik heb het opgegeven en ga gewoon beginnen in het Nederlands.

Vandaag zijn wij, als derdejaars pabostudenten, gestart met de internationale week (#IWpabo). Verschillende docenten zijn naar de HZ gekomen om ons iets te vertellen of te laten zien dat in het teken staat van internationalisering. En dat gebeurde allemaal in het Engels, dus vandaar dat ik eigenlijk een Engels stuk wilde schrijven.

Vanochtend zijn we om 09.00 uur gezamenlijk gestart, met alle studenten en docenten bij elkaar. We zijn begonnen met een lied. Sing a song. En als ik net een halfuur wakker ben, is zingen niet het beste dat ik kan doen.. Geloof me! Mijn stem moet nog even wat opwarmen.. Maar ach! Zingen is tof, dus we doen vrolijk mee.

   

Vervolgens een kort welkomstpraatje door één van onze docenten, de gastdocenten werden geïntroduceerd. Een opening door de directeur van de pabo. En er werd nog een lied gezongen. There is sunshine. Nog steeds geen goed idee, maar opnieuw doe ik vrolijk mee. Een lied dat bestaat uit drie stemmen. ‘Kies zelf maar welke stem je zingt. Ken je de eerste stem, dan zing je die. Ken je de derde stem, dan zing je die. Ken je de tweede stem, dan mag je die natuurlijk ook zingen.’
Er wordt gestart met het eerste couplet waarbij iedereen de eerste stem zingt. Bij het tweede couplet zijn er mensen die ook de derde stem inzetten. En wat klinkt dat leuk!
Bij het derde couplet vond ik het leuk om de tweede stem in te zetten, maar blijkbaar was ik de enige (?). Mijn muziekdocente was nogal verrast dat ik die tweede stem inzette en begon spontaan met me mee te zingen. Zo was het lied compleet! Achteraf krijg ik nog een compliment en dat maakt je dag weer goed. Toch?

Dit alles gebeurt in zo’n 20 minuten, dus inmiddels is het 09.20 uur (voor het tijdsbesef van de mens) en is het tijd voor de eerste workshopronde. International citizen – gooi ik toch nog met wat Engelse woorden.
Volgens de beschrijving: Leandro Rossi, International citizen. Living all over the place. Born in Portugal, lived in Belgium, Portugal, US and is now living in the Netherlands. What are the differences and similarities when looking not only at the educational system, but also taking the cultural diversity into account? What makes one an ‘international citizen’ and how does this affect the way of living?
Yes, nog meer Engelse woorden waar ik mee kan gooien!

Een kwartier eerder klaar dan de planning, maar dat geeft mij een kwartiertje langer pauze.
Om 11.15 uur is het dan tijd voor de tweede workshopronde. Een workshop van twee Zweedse dames. Kajsa Hallstedt en Lilian Waldenström.
Volgens de beschrijving: Getting to know the world through the children in the classroom. The internationalization of the modern society and increasing cross-border mobility place great demands on people’s ability to live together. In a multicultural class the children reflect on different backgrounds both languages, religions and culture. The school should promote an understanding for other people and appreciate the values that are to be found in cultural diversity. How can you as a teacher make this happen? We will together do two different workshops that are possible to use in your classroom. In the first we will analyse photos taken in different environments all over the world.
Dat is duidelijk, niet?

Na anderhalfuur naar deze dames geluisterd te hebben en een pauze te hebben gehad van drie kwartier was het tijd voor de volgende workshop. Het is inmiddels half twee en we gaan de laatste workshopronde in.
Een workshop over Education in Africa, Malawi.
Volgens de beschrijving: What is education in a third world country like? Let’s talk about some interesting topics like accommodation, materials, motivation. What can you as future teachers mean for the African educational system and what can you do in the Dutch schools on the level of internationalization at home?

Wat een toffe dag. Ik vond het echt heel erg interessant om al deze verschillende verhalen te horen en ben benieuwd naar wat donderdag ons brengt.

Een gedachte over “#IWpabo

Geef een reactie

