Zing! (2)

Zing!
Muziek en zang op school

Ging u vroeger ook naar de Volkszangdag? Wie weet nog de tekst van ‘Waanzinnig gedroomd’ uit het hoofd? En waarom was Kortjakje altijd ziek?
In de tentoonstelling Zing! – muziek en zang op school in het Nationaal Onderwijsmuseum gaat u terug naar uw schooltijd. Met de juf achter de piano of de meester op de gitaar, schoolbandjes, de fanfare en met de hele klas meezingen met ‘De Zilvervloot’.
In acht thema’s brengt de tentoonstelling Zing! in beeld – én in geluid – hoe er muziekles en zangles wordt gegeven in Nederland, nu en in het verleden. Naast de pedagogische visie op het vak, wordt bekeken hoe invloeden als wetgeving maar ook de opkomende media hun uitwerking hebben gehad.
Ga terug in de tijd en zie wie onze populairste kinderliedjes schreven en hoe liedjes werden toegepast bij andere vakken als gymnastiek en taal. Maar ook: hoe leer je kinderen toon houden? Wie bedacht het do-re-mi en welke mooie initiatieven zetten vandaag de dag de toon in het Nederlandse muziekonderwijs?
Draag bij aan de museumcollectie door uw favoriete schoolliedje in te zingen in de speciale liedjes-installatie in de tentoonstelling.
Ontdek welke rol het vak muziek en zang op school speelde, en hoe dit werd ingevuld. Een toonaangevende ervaring voor jong en oud, vol sentiment en verbazing!

Bron:

Wie weet nog de tekst van ‘Waanzinnig gedroomd’ uit het hoofd? Ik!
Draag bij aan de museumcollectie door uw favoriete schoolliedje in te zingen in de speciale liedjes-installatie in de tentoonstelling – check!

Als ik over muziek mag bloggen, ben ik op mijn best!
Eerder schreef ik:
Denk je dat jouw school de meest fantastische muziekleerkracht heeft? Nou, je hebt het mis! De meest fantastische muziekleerkracht loopt rond op de Hogeschool Zeeland.
Vandaag doken we met haar het Onderwijsmuseum in, in Rotterdam. En geloof me, dat was een feest! Althans, voor mij.

Op naar de derde etage, want daar was de tentoonstelling te vinden. Je pakt een koptelefoon en .. Je neemt bijvoorbeeld een rode stoel, plugt in en luistert het gekozen kinderliedje. Van de Zilvervloot tot Kinderen voor Kinderen of Eigenwijs.
Wat ik echt geniaal vind in de tentoonstelling is de speciale liedjes-installatie. Je kunt hier kiezen om zelf een kinderliedje te zingen of om een kinderliedje mee te zingen. Ook word gevraagd naar je herinneringen bij het liedje. Nadat je het lied hebt opgeslagen verschijnt het in de jukebox. In deze jukebox kun je alle liedjes vinden die tijdens de tentoonstelling door verschillende mensen gezongen zijn.

Een stukje muziekgeschiedenis, een stukje verbazing, iets nieuws geleerd!
Ik kan me maar al te goed voorstellen dat je als muziekdocent gek wordt van het tekenen van notenbalken. Geniale ideeën zijn er bedacht om dit makkelijker te maken. Vijf draden tussen twee klemmen.. zet het vast op je schoolbord en hopla, je hebt een notenbalk zonder er moeite voor te doen. Je kon er zelfs muzieknoten aan hangen!
Wat ook geniaal was is gewoon een kroontjespen met vijf puntjes. Zet je pen op het papier en je tovert zo een notenbalk tevoorschijn. Hartstikke handig, toch?
Wat ik ook niet kende was de methode ‘handzingen’ van Willem Gehrels. Voor elke toonhoogte een eigen handgebaar.

Wat ik jammer vind is dat je de methode Schrijfdans tussen de muziekmethodes ziet liggen. Schrijfdans is een schrijf- en bewegingsmethode om kinderen vlot en vloeiend te leren schrijven. Alles behalve een muziekmethode dus!
Er was nog iets veel ergers te vinden. Gelukkig vond je het ergens achter in een hoekje, maar toch.. het was er. Wat is er nu verschikkelijker dan Bennie Briljant? Ach, laat ik daar mijn mond maar over houden.

Wanneer is de volgende excursie?!

Een gedachte over “Zing! (2)

Geef een reactie

